Clean-tech startup ViriCiti haalt €700.000 op om internationale expansie te versnellen

Mainport Innovation Fund II (KLM, Schiphol, TU Delft, Havenbedrijf Amsterdam en NS) en Breesaap Green Link investeren in ViriCiti, een online platform dat de prestaties van commerciële elektrische voertuigen verhoogt.

ViriCiti kondigt vandaag een investering van €700.000 door Mainport Innovation Fund II en Breesaap Green Link aan. ViriCiti ontwikkelt een cloud-based monitoringsysteem waarmee elektrische bussen en trucks verder rijden, vaker ingezet kunnen worden en betrouwbaarder functioneren tegen lagere kosten. De investering volgt op de snelle uitbreiding van ViriCiti in Europa en de VS, waarbij ze de elektrische vloten van grote spelers – zoals BYD, Schiphol, Qbuzz en VDL – voorzien van hun systeem. Het platform is nu al actief bij vervoerders in 12 verschillende landen. De investering zal gebruikt worden om de internationale uitbreiding te versnellen, wat nodig is om de toenemende vraag in de snelgroeiende markt bij te houden.

In het openbaar vervoer en de logistiek zijn nauwkeurigheid en beschikbaarheid van groot belang. Het ViriCiti platform verzamelt grote hoeveelheden data van elektrische voertuigen (EVs), zoals bussen en trucks, en vertaalt deze informatie in bruikbare inzichten voor vervoerders, busfabrikanten en ov- autoriteiten. Deze inzichten verhogen de prestaties van het voertuig, maken een nauwkeuriger planning mogelijk en helpen bij preventief onderhoud. Zodoende wordt de algehele operatie van de elektrische voertuigen beter, wat leidt tot een hogere inzet van EVs en uiteindelijk tot een verduurzaming van transport en logistiek.

“Samen met ViriCiti en busfabrikant BYD hebben we de inzet van 35 e-bussen op het Schiphol platform gerealiseerd. Dit past in de ambitie van Schiphol om de beste digitale luchthaven in 2018 te worden, evenals in onze voortdurende zoektocht naar innovatieve oplossingen die ons in staat stellen om steeds duurzamer te worden. We zijn er trots op om bij te kunnen dragen aan het toekomstige succes van ViriCiti via het Mainport Innovation Fund II.”

Arno Veenema, Manager Airside Authority Schiphol Group

"We zijn erg blij met deze deal met MIF II en Breesaap GL. Met hun kennis, netwerk en ervaring in het bedrijfsleven zijn wij in staat om onze ontwikkeling te versnellen en sterker in te zetten op sales. We zijn met onze oplossing marktleider in Europa en Noord-Amerika en met deze investering kunnen we onze internationale aanwezigheid verder uitbreiden."

Freek Dielissen, CEO ViriCiti

“ViriCiti sluit perfect aan bij de ambitie van ons fonds: de innovatie in transport, logistiek en luchtvaart versnellen. Vanaf onze eerste ontmoeting met het team hebben ze indruk gemaakt met hun kennis van de branche en hun vermogen om deals met vooraanstaande internationale spelers te sluiten in de vroege dagen van een snelgroeiende markt. We zijn trots om ViriCiti te steunen in hun wereldwijde missie.”

Thijs Gitmans, Fund Manager Mainport Innovation Fund II

Over Mainport Innovation Fund II

MIF II is opgericht in 2015 door KLM, Schiphol, TU Delft, NS en Havenbedrijf Amsterdam, samen met NBI Investors – de manager van het fonds. MIF II helpt entrepreneurs te versnellen door VC-financiering te combineren met de expertise en het globale netwerk van zijn partners. Ga naar www.mainportinnovationfund.nl en nbi-investors.nl voor meer informatie.

Over Breesaap Green Link

Breesaap investeert in clean-tech bedrijven, met een focus op schone energie en mobiliteit.

---------------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie

Kijk voor meer informatie over ViriCiti op www.viriciti.com of bekijk onze pressroom voor andere artikelen. In de presskit vindt u meer beeldmateriaal.

Media contacten

Mainport Innovation Fund II:

Thijs Gitmans

thijs.gitmans@mainportinnovationfund.nl

ViriCiti:

Over ViriCiti

ViriCiti, founded in 2012, offers a cloud-based monitoring system to improve electric vehicle operations. ViriCiti believes that online energy management is the missing link to full adoption of electric city buses and trucks. By monitoring and analyzing data from electric vehicles up to millisecond level, real-time information on the use, condition and performance of the vehicle can be provided. With these insights, electric city buses and trucks run further, more reliable and at lower cost.